Przedmiotem skargi składanej do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) może być naruszanie przepisów prawa pracy przez pracodawcę delegującego, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących legalności zatrudnienia.
W przypadku delegowania do 12 miesięcy pracownik delegowany do pracy w Polsce może złożyć skargę, jeżeli pracodawca nie zapewni mu warunków zatrudnienia dotyczących:
- norm i wymiaru czasu pracy oraz okresów odpoczynku dobowego i tygodniowego
- wymiaru urlopu wypoczynkowego
- wynagrodzenia za pracę, w tym także za pracę świadczoną w godzinach nadliczbowych
- bezpieczeństwa i higieny pracy
- ochrony pracownic w ciąży i w okresie urlopu macierzyńskiego
- zatrudnienia młodocianych
- wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko
- równego traktowania i zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu
- należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z miejsca pracy na terytorium Polski, do którego pracownik został delegowany, do innego miejsca pracy na lub poza terytorium Polski
co najmniej tak korzystnych jak wynikające z polskich przepisów Kodeksu pracy i innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.
Ważne! Okres 12 miesięcy, podczas którego pracodawca delegujący musi zapewnić wymienione wyżej warunki nie mniej korzystne niż wynikające z polskich przepisów, ulega wydłużeniu do 18 miesięcy, jeżeli pracodawca złoży do PIP umotywowane powiadomienie.
W przypadku delegowania długotrwałego – powyżej 18 miesięcy – pracownik delegowany do pracy w Polsce może złożyć skargę do PIP, jeżeli pracodawca nie zapewni mu warunków zatrudnienia w takim samym zakresie, w jakim są gwarantowane pracownikowi zatrudnionemu przez pracodawcę w Polsce na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy, z wyłączeniem kwestii dotyczących:
- zasad i trybu zawierania i rozwiązywania umów o pracę
- zasad i trybu stosowania klauzul o zakazie konkurencji
- pracowniczych programów emerytalnych i pracowniczych planów kapitałowych.
Pracownik tymczasowy delegowany do pracy w Polsce może złożyć skargę również na:
- zagraniczną agencję pracy tymczasowej lub agencję wynajmującą personel, która skierowała go do pracy u polskiego pracodawcy użytkownika
- pracodawcę użytkownika w Polsce, który korzysta z pracy pracownika tymczasowego delegowanego do niego przez zagraniczną agencję pracy tymczasowej lub wynajmującą personel
- zagraniczną agencję pracy tymczasowej lub agencję wynajmującą personel, która skierowała pracownika do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika w tym samym lub innym państwie członkowskim w sytuacji, w której ten pracodawca użytkownik skierował takiego pracownika do pracy w Polsce w ramach usług świadczonych na terytorium Polski
- zagranicznego pracodawcę użytkownika, który, wykonując usługę na terytorium Polski z wykorzystaniem pracowników tymczasowych skierowanych do niego przez agencję pracy tymczasowej lub agencję wynajmującą personel, nie przestrzega przepisów związanych z powierzaniem pracy na terytorium Polski pracownikom wynajętym z agencji pracy tymczasowej lub agencji wynajmującej personel.
Przedmiotem skargi takiego pracownika może być:
- niezapewnienie delegowanemu pracownikowi tymczasowemu warunków zatrudnienia gwarantowanych polskimi przepisami o zatrudnieniu pracowników tymczasowych
- niezapewnienie delegowanemu pracownikowi tymczasowemu warunków wynikających z postanowień układów zbiorowych pracy, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy w takim zakresie, w jakim mają zastosowanie do krajowych (polskich) pracowników tymczasowych
- powierzanie pracy wbrew polskim przepisom o zatrudnieniu pracowników tymczasowych.
Pamiętaj! Przedmiotem skargi składanej do PIP przez pracownika delegowanego do pracy w Polsce może być także:
- naruszenie przez PIP albo jej pracowników praworządności lub interesów skarżących
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy albo pracowników PIP
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.